onsdag 28. mars 2012

Striper og linjer

I denne oppgaven hvor striper og linjer er tema, skulle vi legge vekt på komposisjonsprinsippene og det gylne snitt. Nedenfor ser du noen av mine resultater:
ISO - 200
Eksponeringstid - 1/200 sek
Blenderåpning - f/16
Bildet er tatt av en benk på utsiden av Barbu skole. Bildet har en tydelig komposisjon hvor linjene i benken  skaper en slags dybde innover mot midten. Det er sterkt sollys som er med på å gi ekstra kontraster med tanke på at benplaten i forgrunnen er veldig mye lysere i forhold til benkplaten og bakgrunnen helt bak, som nesten forsvinner i mørket. Jeg har redigert kontraster og cropet det i Photoshop så "striper og linjer" - tema kom mer i fokus og slik at komposisjonen i bildet ble bedre.. 


ISO - 200
Eksponeringstid - 1/200 sek
Blenderåpning - f/7.1
Dette bildet er tatt av en vegg i skolegården. Bildet er et godt eksempel på det gylne snitt. Jeg telte de mørke plankene som er av antallet 5 og ganget det med 1,62. Da fant jeg ut hvor mange hvite planker jeg måtte ha synlig for at det gylne snitt skulle bli riktig, altså 8 hvite planker. Jeg har ca 8, 5 planker synlig, så det er ikke helt nøyaktig. 
Det sterke sollyset fikk fram kontraster hvor skygge og sol kommer fram i samme vegg. Hele bildet består bare av gjentatte loddrette striper. For at bildet kun skulle bestå av striper, og det gylne snitt skulle komme fram, cropet jeg det i Photoshop. Kontraster og lys er også endret så linjene kommer klarere fram, og er til slutt redigert til sort-hvitt.


ISO - 200
Eksponeringstid - 1/200 sek
Blenderåpning - f/5.6
Bildet ovenfor er et godt eksempel på både det gylne snitt og komposisjon. Det er bilde av trær som går innover og skaper dybde i bildet. Det er også stor kontrast fra det fremste treet som er ganske opplyst av sola i forhold til de skyggebelagte, mørke trærne bak. Det lyse treet dekker litt mer en 1/3 del av bildet - altså det gylne snitt gjelder. Som de andre bildene er også dette cropet for å få fram "striper og linjer" - tema fram, og lys og kontraster er endret i Photoshop. Til slutt redigerte jeg det til sort-hvitt for det ser best ut.

Striper og linjer - temaet gjorde at jeg måtte se mye mer etter hvordan jeg skulle få fram selve stripene og linjene og ikke en gjenstand. Det var i grunn vankelig å skille. Men det var veldig spennende siden vi i tillegg skulle tenke på komposisjon og det gylne snitt. Det førte til at det faktisk ikke bare var å knipse et tilfeldig bilde av noen striper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar