tirsdag 20. mars 2012

Bokomslag

Når vi var ferdig med både koldnål og dyptrykk skulle vi lage bokomslag. Jeg valgte å lage bokomslag av begge trykktypene.
Vi startet oppgaven med å velge det trykket vi ønsket å bruke i bokomslaget og tok bilde av det. Fra koldnål valgte jeg et blad-bilde i farger som jeg redigerte fra fargene gul og grønn til gul og brun. Fra dyptrykket valgte jeg katten i fargen rosa. Begge bildene ble cropet i Photoshop slik at "motivet ble bildet". Kontraster og curves ble også redigert. Når det grunnleggende var ferdig, brukte vi InDesign til å lage bokomslaget.

Dette er mitt første omslag. Jeg valgte å ha katten over hele omslaget. På baksiden hvor noe av handlingsreferatet står, valgte jeg en lyserosa bakgunn slik at den grønne skriften går an å tyde. Jeg har bevisst valgt grønn skriftfarge over alt så et fast mønster går igjen. Skrifttypen er enkel og forståelig.

 
Siden tittelen på bokomslaget er "Den rosa katten som ville bli grønn", har jeg bevisst valgt å ha fargen på skriften grønn. Det er så budskapet i tittelen skal bli mer helhetlig. Jeg ble ikke så fornøyd med bokomslaget fordi det er et bilde som er vanskelig å jobbe med og skriften på katten var uleselig uten bakgrunn. Personlig syns jeg bokomslaget ville sett bedre ut uten den rosa bakgrunnen bak på boka, men
 den må til så leseren skal kunne forstå det som er skrevet.

Siden kattebildet var så vanskelig å jobbe med, valgte jeg et bladbilde fra koldnåltrykket. Som sagt er fargene i bildet redigert fra gul og grønn til gul og brun. På denne måten blir bildet mer dramatisk og passer mer til tittelen "Forfall". Fargen hvit går igjen i detaljer, så jeg har derfor valgt å ha alle skriftfargene også i hviit - slik at fargen systematisk går igjen. For at skriften skal komme fra på forsiden har jeg her valgt brun bakgrunn som går igjen i bildet.

Fargen på baksiden er i en mørkere brunfarge, som også er hentet fra forsidebildet. Jeg er fornøy med bokomslaget, budskapet kommer tydelig fram føler jeg, skrifttypene er enkle og leselige. Jeg ser nå at jeg har glemt å skrive tittel og forfatter på ryggen. Det kommer flere versjoner av bokomslag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar