onsdag 14. mars 2012

Portretter

Vi fikk i oppgave å ta portrettbilder av en person vi kjenner godt. Jeg valgte derfor å ta bilder av min venninne, Julie. Da jeg tok bildene, prøvde jeg å få fram litt seriøse følelser som viser glede. Vi skulle ha et bilde med dramatisk belysning og et spontant og naturlig. Bildene jeg valgte ut, er tatt innendørs.

ISO - 400
Blenderåpning - 4.5
Eksponeringstid - 1/60 sek
Bildet er nært og spontant til en viss grad. Jeg valgte å crope bildet slik at hun er i fullt fokus. Jeg har også økt kontrastene og redigert det i sort/hvitt i Photoshop. Da fikk bildet en større helhet og budskapet følte jeg kom bedre fram. Hun er seriøs og tenkende bak et lurt smil. Jeg er fornøyd med resultatene, men hendene tok kanskje litt mye oppmerksomhet - selvom det gjorde noe med helheten og holdningen.


ISO - 400
Blenderåpning - 5
Eksponeringstid - 1/60 sek
Dette er det beste eksemplet på et nært, spontant bilde samtidig med dramatisk belysning. Bildet viser glede! Belysningen er redigert mørkt, for det passet best og ga best resultat. Det er også cropet en del slik at Julie fyller hele bildet :-)

ISO - 400
Blenderåpning - 4.5
Eksponeringstid - 1/60 sek
Her prøvde jeg å få fram en "dramatisk" belysning. Jeg synes det ble veldig fint, men belysningen er kanskje ikke dramatisk nok. Jeg prøvde meg fram på Photoshop med mange forskjellige lysstyrker, men endte opp med å synes at dette ble mest vellykket. Før bildet ble redigert, var belysningen satt slik at hun "så mot lyset" - noe som da er forsterket. Jeg prøvde meg fram i sort/hvitt, men det ga ingen helhet i portrettet. Er fornøyd med resultatet selvom "dramatisk" belysning burde kommet bedre fram.




ISO - 400
Blenderåpning - 9
Eksponeringstid - 16 sek
Her lekte vi og prøvde oss litt fram med lang lukkertid. Vi brukte en del forsøk for å få et resultat slik vi/jeg ønsket. Jeg er fornøyd med resultatet og synes bildet ble veldig stilig. Jeg har lagt til to versjoner hvor det siste er redigert til sort/hvitt og cropet slik at den forstyrrende streken ikke er med. Jeg vet ikke hvordan jeg fjerner elementer i Photoshop enda, så det må jeg få litt hjelp til. Bildene er bra på hver sin måte, men synes det siste bildet som får objektet nærme, gir et større inntrykk og gjør portrettet mer interessant...


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar