tirsdag 21. februar 2012

Koldnål/ dyptrykk

Den siste perioden har vi drevet med koldnål.
Koldnål er det samme som dyptrykk, og er en trykketeknikk der man skjærer ut motivet man ønsker skal  bli avbildet. Denne trykketeknikken er motsatt av linotrykk som går ut på å skjære ut det man ikke ønsker skal bli avbildet.
Platen vi skjærte ut på kalles 2mm polymyr plastplate, og vi trykket på Hanemüle 150g büttepapir som var fuktet.

Noe av oppgaven var å finne en kjent grafiker innenfor koldnål og dyptrykk. Jeg har valgt Kjell Nupen.


Kjell Nupen driver hovedsaklig med litografi og dyptrykk. Han arbeider med en rekke materialer og medier som malerier, grafikk, glass og skulpturer m.m, men han driver mest med grafikk. Han er opptatt av den grafiske fremstillingsprosessen, arbeidet med platene, trykkingen og samarbeidet med håndverkerne som fascinerer ham.
Han hadde utstilling fra 2.februar, og det er 20 år siden sist en så omfattende grafikkutstilling av Nupen har funnet sted i Oslo.
Et par bilder han har laget i litografi og dyptrykk:

Dyptrykk av Hjemsted/ nature morte
Litografi av Hjemsted/ nature morte

Koldnål eller dyptrykk er en trykketeknikk der man skjærer ut motivet man ønsker å trykke. Det er altså motsatt fra hva linotrykk er (der man skjærer ut det man ikke trykker). Platen vi skjærte ut på kalles en 2mm polymyr plastplate, og vi trykket på Hanemüle 150g büttepapir som var fuktet.

Min prosess:
Først skulle vi velge ut bildet vi ønsket å trykke, og deretter tegne over detaljene som skulle med. Etter jeg var ferdig med å tegne over visse detaljer, var det bare å starte utskjæringen i polymyrplata.



Så blandet vi trykksverte i ulike farger og fikk litt tips til hvordan vi kunne vaske, trykke og blande farger til motivene.



Etter jeg blandet de fargene jeg ønsket, tok jeg en tøyfille og begynte å gni trykksverten inn i de utskjærte linjene. Det måtte gnis godt inn, så trykksverten fyllte "strekene".


Når jeg var ferdig med å fylle inn trykksverten og fjernet med papir der jeg ikke ville ha farge, gjorde jeg polyplata klart til trykk over på . Over plata la jeg på et fukta Hanemüle 150g büttepapir, så fargene skulle smittes over på arket.
Mye vekt må til - plata er under pressa

 Dette er ble et av resulatene!

Etterpå er det viktig å rengjøre plata så det er klart til neste trykk. For at fargene lett skal gå bort, smørte vi matolje og deretter vasket platen med såpe og varmt vann. Og vips, plata ble rein:)

Noen resultater:

Dette trykket ble jeg ganske fornøyd med fordi det er mer detaljer i katten som gjør at den ser mer levende ut. Den er også ensfarget så inntrykket blir reinerer - synes jeg. Fargen som er tørket litt utover trykket gir mer effekter, noe som også er med på å skape litt liv.

Her har også katten de samme detaljene som på bildet over. Jeg er helt ok fornøyd med resultatet, men synes det ser veldig useriøst og halvveiss ut. Her har jeg prøvd å male på noe som skal ligne på gress. Fargene er helt greie sammen..

Dette er mitt siste trykk - og er vel det jeg ble mest fornøyd med. Det er fordi fargen er klar og sterk, og fler "effekter" er lagt til i tillegg til alle detaljene i katten.

Her er et av de første trykkene av katten. Det ser kjedelig og tamt ut, og ser ut som en enkel tegning eller noe. Men det var jo bare for å teste ut hvordan bildet ville se ut før jeg risset inn mer i plata. Så for all det, bildet er fint til å være første trykket.

Alle bildene er cropet og redigert slik at kontraster og lys blir tydeligere i Photoshop.

Det var en artig og spennende oppgave. Små forandringer gjorde mye forskjell.

tirsdag 31. januar 2012

Januar oppgaven

Denne måneden har vi fått i oppgave å velge av fem ulike temaer hvor jeg valgte hender, paraply, to og dybde.


                                                                               Hender:
Canon EOS 450D
F-stopp: f/4.5
Eksponeringstid: 1/60 sek
ISO-400

Her har jeg tatt bilde av mine egne hender, hvor jeg har redigert det til sort-hvitt, cropet og økt kontrastene på Photoshop. Hender har svært mange detaljer, og er en viktig funksjon kroppen har. Det prøvde jeg å få fram ved å få fingertuppene skarpe - for man trenger fingrene for å kunne gripe hva enn det måtte være. Bildet er også  redigert i sort-hvitt, fordi detaljene på hendene ble så klare og ekle når jeg økte kontrastene.

Paraply
Canon EOS 450D
F-stopp: f/5.6
Eksponeringstid: 1/200 sek.
ISO-400
Her har jeg tatt et bilde av Lillian som befinner seg hovedsakelig bak paraplyen. Farger, croping og kontraster er redigert i Photoshop. Paraplyer kan ofte være vanskelige å håndtere i sterk vind - og det var noe jeg prøvde å få fram. De er også ofte litt store for å beskytte godt. På dette bildet virker parablyen alt for stor og blir dermed tatt av vinden.

To:
Canon Ixus 230 HS
F-stopp: f/3
Eksponeringstid: 1/80 sek
ISO-100
Her har jeg tatt bilde av to klesklypere. Jeg har økt kontraster i Photoshop for å få fram fargene, og valgt å ikke crope det. Om vinteren blir ikke klesklypre brukt like flittig utendørs, som om sommeren. Jeg synes at bildet viser en "forlatthet" blandt disse to klessklyperne.

Dybde:
Canon digital Ixus 80 IS
F-stopp f/8
Eksponeringstid: 1/200 sek.
ISO: 100
Her er et bilde av planter og trær i forgrunnen, med høye fjell i bakgrunnen. Kvistene og bladene gir en dybdevirkning, som igjen er med på å gjøre bildet mer interessant og spennende. Det blir også lettere å få litt av den høyde- og avstandsfølelsen til fjellene. Kontraster er redigert i Photoshop for å få fram de fine fargene.


Denne oppgaven har vært interessant, for jeg har måttet tenke veldig - få i gang alt av hjerneceller. Etter å ha gått noen runder gjennom det jeg har tatt, er jeg alt i alt fornøyd med reslutatene.

Norsk grafiker

Vi skulle også velge en norsk grafiker, og jeg har da valgt Magne Furuholmen. Han er født 1.november 1962 i Oslo. Magne var tidligere med i gruppen A-ha hvor han spilte piano/keyboard. Han er en annerkjent billedkunstner og skulptør, og driver med forskjellige teknikker og malerier. Han har hatt flere utstillinger og offentlige utsmykkingsoppdrag.

Under en kunstutstilling fikk han Kunstklubbens pris i 1996 for tresnittet “Travaller (erasing memory)”.
Begrunnelsen til juryen var denne:  ”Bildet har et fritt og kraftfullt ekspressivt uttrykk som følelsesmessig snakker direkte til tilskueren, samtidig som det har en gjennomarbeidet, helhetlig komposisjon der alle virkemidlene er brukt i sammenheng med bildets indre idé og uttrykk. Med sitt format og sin fargeintensitet slår bildet umiddelbart og sterkt, men det har flere dimensjoner enn det avslører i første omgang. Det vokser og utvikler seg ved videre betraktning. Kunstneren setter tradisjoner eldre enn han selv inn i sin egen sammenheng og skaper sitt eget, selvstendige uttrykk som er både frekt og samtidig. Den genuine grafiske teknikkens kvaliteter samstemmer helt med innholdet, og bildets idé kunne vanskelig funnet uttrykk annet gjennom nettopp den teknikken kunstneren har valgt.”

mandag 30. januar 2012

Linotrykk

De siste ukene har vi drevet med linotrykk. Under vil jeg vise prosessen, og noen resultater. I denne oppgaven skulle vi velge et bilde vi ønsket å ha på trykk, en skjæreplate, skjærekniv, maling og presser.

Her er en testplate, hvor vi bare kunne prøve oss litt fram før vi startet på selve bildet.


Etter jeg hadde valgt bildet jeg ønsket å bruke, skulle jeg farge hele baksiden med blyant slik at når jeg tegnet på bildet, farget det lett av på platen.

Her har jeg begynt å skjære ut i platen etter avtrykket fra bildet.

Deretter var det å velge en farge jeg ønsket å trykke bildet mitt i.

Her blir den valgte fargen rullet jevnt over platen.


Deretter tok vi den malte platen på et ark/underlag, og kjørte det under pressa slik at trykket gikk over på arket.


Noen av resultatene:



Denne oppgaven har vært veldig ulik de andre oppgavene vi har fått. Jeg syns det var veldig spennende og artig, og det er første gang jeg har prøvd det. Det er veldig anderledes, og det var gøy at man står mer fritt til å velge akkurat de fargekombinasjonene vi selv ønsket. Jeg prøvde meg litt på høstfarger, siden jeg valgte et bildet av et blad. Hvis jeg ikke ble fornøyd med trykket, var det bare å velge en annen farge med en annen bakgrunn. Det var lærerikt, og måtte prøve å bli litt kreativ.

onsdag 14. desember 2011

Evaluering av 1.termin

Nå er allerede første halvår med trykk og foto over, og jeg sitter igjen med et godt inntrykk av faget. Vi har lært mye forskjellig, og hatt varierte timer - noe jeg er veldig fornøyd med.

Hva har jeg lært?
Jeg valgte trykk og foto fordi jeg var interessert i å fotografere fra før av. Nå har jeg lært å bli enda mer bevisst på å se hva jeg faktisk vil ha bilde av. Jeg har også lært at man kan få et godt bilde ut av et dårlig jeg kanskje før ville ha slettet. Photoshop og slike redigeringsprogram kunne jeg ikke fra før, men har lært litt nå.

Min egen innsats:
Jeg er fornøyd med innsatsen min i trykk og foto, men burde kanskje bli flinkere til å være ute i bedre tid når det gjelder publisering av innlegg i bloggen, redigering og utvalg av bilder og det og faktisk ta bildene.

Hva vil jeg lære videre?
Jeg gleder meg til neste halvår og øsnker å lære for eksempel trykking og lage pin-hullkamera.

Hvordan det har vært å blogge:
Jeg er ingen blogger fra før av, så jeg er/var helt ny på dette. Jeg synes det er veldig greit å bruke blogg som et middel i trykk og foto, for det er så mye mer lettvindt enn Fronter. Blogging er en veldig grei måte å dokumentere sitt arbeid på, og det er også veldig gøy å kunne se hvordan alle andre har valgt å løse de forskjellige oppgavene.

Desemberpuls i Arendal sentrum

Her er mitt resultat av desemberpuls i Arendal:

 ISO - 200
F-stopp - 2.8
Eksponeringstid - 1/15 sek

Jeg valgte dette bildet fordi jeg synes det er stressende. Jeg forbinder desember med en måned hvor folk stresser rundt for å rekke alt de skal handle.




ISO -200
F-stopp - 8
Eksponeringstid - 1/200 sek

Jeg hadde ingen spesielle tanker rundt dette bildet, men begynte å redigere litt på det for gøy. Jeg redigerte inn en del kontraster, og assosierer nå bildet med en mørk del av året - desember.


ISO - 200
F-sstopp - 2.8
Eksponeringstid - 1/250 sek

Dette bildet viser at det faktisk er mulig å gjøre andre ting enn å bare handle gaver i desember. Det er viktig å hygge seg med venner og familie med god mat og drikke mellom alt av styr. 

ISO - 200
F-stopp - 2.8
Eksponeringstid - 1/40 sek

Her er en vindusdekorasjon som viser to nisser med en gavesekk. Det er typisk julepynt, og tar seg meget godt ut i gatene i Arendal.

ISO - 200
F-stopp - 2.8
Eksponeringstid - 1/60 sek

Dette bildet synes jeg også viser handelstress. Du ser to personer med mange handleposer i hver hånd som er på vei inn til Amfi for å handle enda mer (kanskje). De går inn hver sin inngang kanskje for å komme inn fortere.

ISO -200
F-stopp - 2.8
Eksponeringstid - 1/125 sek.

Vinteren er en tid hvor taxi er svært populært - kanskje særlig for den eldre generasjon.

Alle bildene er redigert i Photoshop og er tatt med Canon digitalkamera.

I begynnelsen følte jeg meg ikke helt konfortabel med å ta bilder i byen blant folk. Når det hadde gått litt tid, gikk det veldig greit, og jeg kan godt gjøre det igjen. Oppgaven var veldig spennende og jeg lærte å se byen på "en annen måte". Å redigere bildene til sort-hvitt var mye vanskeligere enn jeg hadde trodd. Det var alt for mye å velge mellom, og det var mange bilder jeg måtte velge ut fordi detaljer jeg ville få fram ikke kom fram. Jeg har lært svært mye når det gjelder redigering i sort-hvitt og det å plukke ut hva som viser til temaet.
I et par av bildene har jeg lagt inn litt gul-skjær og rød-skjær. Jeg angrer litt på det, for det ble litt for mye farge. Poenget var å skape litt stemning.


torsdag 8. desember 2011

Julekort




 





I denne oppgaven skulle vi lage julekort Arendal vgs. Jeg plukket ut noen bilder vi laget når vi drev med lysmaling. For å få et ferdig resultat, redigerte jeg farger og kontraster, cropet bildene og la inn tekst ved hjelp av Photoshop. På det siste bildet la jeg også inn fylkesskjoldet.

Jeg ble nok mest fornøyd med det nederste bildet pga det innholder forskjellige farger, og virker dermed friskt. De to øverste bildene ble mer ensformige. Men jeg syns det var en morsom oppgave når jeg først fikk gjort den. Jeg måtte prøve meg en del fram med tanke på skrift og farger og hva som passer sammen, men det var spennende.
...Når jeg ser på bildene nå, syns jeg de to øverste bildene virker litt for enkle.