tirsdag 31. januar 2012

Januar oppgaven

Denne måneden har vi fått i oppgave å velge av fem ulike temaer hvor jeg valgte hender, paraply, to og dybde.


                                                                               Hender:
Canon EOS 450D
F-stopp: f/4.5
Eksponeringstid: 1/60 sek
ISO-400

Her har jeg tatt bilde av mine egne hender, hvor jeg har redigert det til sort-hvitt, cropet og økt kontrastene på Photoshop. Hender har svært mange detaljer, og er en viktig funksjon kroppen har. Det prøvde jeg å få fram ved å få fingertuppene skarpe - for man trenger fingrene for å kunne gripe hva enn det måtte være. Bildet er også  redigert i sort-hvitt, fordi detaljene på hendene ble så klare og ekle når jeg økte kontrastene.

Paraply
Canon EOS 450D
F-stopp: f/5.6
Eksponeringstid: 1/200 sek.
ISO-400
Her har jeg tatt et bilde av Lillian som befinner seg hovedsakelig bak paraplyen. Farger, croping og kontraster er redigert i Photoshop. Paraplyer kan ofte være vanskelige å håndtere i sterk vind - og det var noe jeg prøvde å få fram. De er også ofte litt store for å beskytte godt. På dette bildet virker parablyen alt for stor og blir dermed tatt av vinden.

To:
Canon Ixus 230 HS
F-stopp: f/3
Eksponeringstid: 1/80 sek
ISO-100
Her har jeg tatt bilde av to klesklypere. Jeg har økt kontraster i Photoshop for å få fram fargene, og valgt å ikke crope det. Om vinteren blir ikke klesklypre brukt like flittig utendørs, som om sommeren. Jeg synes at bildet viser en "forlatthet" blandt disse to klessklyperne.

Dybde:
Canon digital Ixus 80 IS
F-stopp f/8
Eksponeringstid: 1/200 sek.
ISO: 100
Her er et bilde av planter og trær i forgrunnen, med høye fjell i bakgrunnen. Kvistene og bladene gir en dybdevirkning, som igjen er med på å gjøre bildet mer interessant og spennende. Det blir også lettere å få litt av den høyde- og avstandsfølelsen til fjellene. Kontraster er redigert i Photoshop for å få fram de fine fargene.


Denne oppgaven har vært interessant, for jeg har måttet tenke veldig - få i gang alt av hjerneceller. Etter å ha gått noen runder gjennom det jeg har tatt, er jeg alt i alt fornøyd med reslutatene.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar